Wiszący Most Srebrna Góra

Wiadukt wiszący sowiogórskiej kolejki zębatej - Wiadukt i wąwóz pod nim powstały ponad 100 lat temu jako część trasy Kolei Sowiogórskiej (Eulengebirgsbahn), łączącej obie strony Gór Sowich, kopalnie Nowej Rudy z zagłębiem włókienniczym Dzierżoniowa, Bielawy i Pieszyc. W 1900r. otwarto pierwszy odcinek trasy (Pieszyce - Srebrna Góra Miasto), zaś w 1902r. odcinek Srebrna Góra - Ścinawka Średnia. Na trasie Srebrna Góra - Nowa Wieś Kłodzka ze względu na duży nachył terenu zastosowano unikatowy w skali Śląska system kolejki zębatej. Pomiędzy dwoma szynami (o normalnym rozkładzie) zamontowano trzecią, zębatą szynę,po której poruszało się pędne koło zębate znajdujace się w podwoziu lokomotywy. Wiadukt Wiszący  został przerzucony nad najgłębszym na trasie kolei zębatej wąwozem, by umożliwić przejście z przełęcz Srebrnej w Góry Bardzkie oraz dostęp do znajdujących sie po drugiej stronie wąwozu wapienników. Budowę wiaduktu ukończono w październiku 1903r. Pod wiaduktem umiejscowiona była stacja Srebrna Góra Twierdza oraz "mijanka" ( bardzo dobrze widoczna na tym zdjęciu ) , na której lokomotywa, pchająca dotychczas wagon pod górę, przemieszczała się na początek składu. Na odcinku zębatym tory wznoszą się nawet o 64,5 m na długości 1 km, lokomotywa pełniła więc również rolę funkcję zabezpieczającą przed oderwaniem się wagonów. Dzięki Kolei Sowiogórskiej Srebrna Góra uzyskała znakomite połączenie kolejowe z miastami Dolnego Śląśka, zaś odcinek zębaty znacznie podniósł atrakcyjność turystyczną miejscowości. Kryzys ekonomiczny po I wojnie światowej spowodował jednak drastyczny spadek rentowności tego odcinka Kolei Sowiogórskiej i w latach 1933-34 odcinek zębaty został rozebrany. Ruch kolejowy nie został tu już nigdy przywrócony, a obecnie odcinek zębaty stanowi własność Przedsiębiorstwa Lasy Państwowe.

 


Kolejowe klimaty

Zobacz podobne:
» Wiadukt nad E-67 Szczytna
» Wiadukt kolejowy (Nowa Ruda / pot. Woliborka) Czarny Most 22,600
» Ty2-81
» Przystanek osobowy PKP Ludwikowice Kłodzkie 28,871 km
» Wiadukt kolejowy Wałbrzych / Niepodległości

12.07.2010