Linia kolejowa nr 309 Kłodzko - Kudowa-Zdrój

Linie kolejowe na terenie Kotliny Kłodzkiej

Kolejowe  odcinki   w Kotlinie Kłodzkiej    już te  nie istniejące jak  czynne  do dnia  dzisiejszego.   I obiekty  związane z żelaznym szlakiem. 

Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309

Dzięki realizacji projektu „Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe - Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój" już od 15 grudnia br. nastąpi powrót kursowania pociągów na trasę Kłodzko - Kudowa Zdrój.




Remont linii 309

Kompletnie rozmontowany odcinek Duszniki- Kudowa można zobaczyć na stacji kojowej w Dusznikach. Gdzie stare już nienadające się do niczego torowisko jest rozmontowywane na czynniki pierwsze. Znajduje się tu sterta nowych szyn to podejrzewam że będzie tu się odbywał montaż w drugą stronę lub zostaną podmienione tylko szyny na zdrowych podkładach.

Most kolejowy na Bystrzycy Dusznickiej (Kłodzko / Książek)

Przed  sama   stacją   kolejową  Kłodzko Książek znajduje się  most kolejowy nad Bystrzycą  Dusznicką. Dwuczęściowe przęsło wykonane z  nitowanej  blachownicy podparte jest  na   kamiennym filarze z piaskowca i zakotwiczone w  przyczółkach  nadbrzeżnych.  Długość tego odcinka wynosi 44.20m, szerokość 4,80m,  wysokośc do lustra wody  4,40m.

Posterunek odgałęźny (podg) Kłodzko Nowe

Kłodzko Nowe to posterunek odgałęźny, na którym od głównej linii do Międzylesia odgałęziają się dwie lokalne linie: do Stronia Śląskiego i Kudowy Zdroju.

Wiadukt z kladką i przepustem

Za   stacją   kolejową  Kłodzko Miasto w kierunku  Kłodzko Nowe znajduje się  na wysokim nasypie   most konstrukcji betonowej  i zarazem z  kładką  pod   torowiskiem   jako ciąg pieszy.

Most kolejowy na Nysie Kłodzkiej (Kłodzko / Książek)

Kłodzko - most kolejowy nad Nysą Kłodzką, jest interesującym przypadkiem połączenia dwóch bezpośrednio sąsiadujących ze sobą obiektów. Pierwsze przęsło dwuczłonowego zespołu to nitowana blachownica, której forma została zapożyczona z budownictwa drogowego.

Odcinek za Kłodzko Nowe

Odcinek po łuku za rozgałęzieniem Kłodzko Nowe a przed mostem kolejowym. Zastosowana tu odbojnica ze starej szyny kolejowej pochodzi z 1900 roku. Z prawej strony resztki przejazdu kolejowego obecnie juz nie przejezdnego. Pozostał już tylko nasyp drogowy po łuku i stare kamienne słupki.

Kłodzko Miasto – przystanek kolejowy w Kłodzku

Przystanek kolejowy Kłodzko Miasto położony jest w samym centrum miasta, na prawym brzegu Nysy Kłodzkiej. Stację ustanowiono około 1890 roku, stacja obsługiwała wyłącznie przelotowy ruch osobowy. W okresie międzywojennym uznano, że obecny przystanek nie jest wystarczający dla potrzeb miasta Kłodzka.

Linia kolejowa 309 Kłodzko Kudowa

Kłodzko Główne

Kłodzko Główne – największa stacja kolejowa w Kłodzku, tracąca obecnie na znaczeniu jako węzeł linii Wrocław - Międzylesie i Kłodzko Główne - Wałbrzych Miasto ze sporym ruchem towarowym. Stacja ta została otwarta 21 września 1874 r., do roku 1993 przy stacji działała lokomotywownia.

TKt48-155 w Kudowie

Trochę życzliwości i nakładu środków a można by było zachować dla potomności tą piękną TKt48-155 by nadal istniała i można było ją podziwiać jako zabytek kolejnictwa. Ale niestety pocięto ją na żyletki. Niezrozumiały jest dla mnie fakt że muzeum kolejnictwa z Jaworzyny chciało zabrać tekatkę do siebie na własny koszt.

Koniec kolejowej epoki na 309

Parowozu już nie zobaczymy na kolejowym szlaku ale nawet zwyklej spalinówki na linii kolejowej nr 309 Kłodzko - Kudowa-Zdrój. Ostatni pociąg wyruszył na kolejowy szlak 3.3. 2010 roku. Do dnia dzisiejszego linia jest zamknięta ze względu na złe warunki techniczne. Potrzeba wiele milionów na doprowadzenie tego malowniczego i urokliwego odcinka do czasów świetności. Zdjęcia zrobione w lutym na wysokości ulicy Polnej w Szczytnej

Stacja kolejowa w Kulinie

Przystanek kolejowy położony na linii kolejowej z Kłodzka do Kudowy Zdroju. I pochodzi z roku 190304 Budynek stacyjny jest drewniany, parterowy. Na przystanku Kulin Kłodzki nie ma już czynnej kasy, ani poczekalni. Zespół stacyjny, oprócz podstawowego budynku, stanowił dawniej jeszcze magazyn.

Kamienny wiadukt

Pierwszy wiadukt  za stacją kolejową  w Polanicy   w kierunku na Szczytną.  Kamienny wiadukt   z przejazdem drogowym  i  przepustem wodnym po prawej stronie.

Wiadkt w Słoszowie 25,550km

Kamienny  wiadukt  na L-309  w miejscowości  Słoszów.

Wiadukt nad E67

Kolejowy  wiadukt linii 309 tym razem nad międzynarodową drogą E67. Obiekt znajduje się na 16,5km od kłodzka w miejscowości Szczytna.

Wiadukt /Przepust kolejowy 16,55km

Wiadukt   kolejowy konstrukcji  stalowej   nad rowem odwadniającym.

Wiadukt kolejowy i kładka dla pieszych.

Ciekawy obiekt  kolejowy  kamienny wiadukt  nad rzeczką Laska nieopodal stacji kolejowej w Szczytnej  z  kierunku Kłodzka.  Pod wiaduktem znajduje się  stalowa kładka  dla pieszych. Za  wiaduktem znajduje się  także na tej samej wysokości stalowy nieczynny już wiadukt przez  który przechodził odcinek prowadzący do rampy rozładunkowej z  pierwszej  zwrotnicy   stacji  w Szczytnej.

Stacja kolejowa Duszniki Zdrój

Historia projektu linii kolejowej do Dusznik-Zdroju sięga 2 połowy XIX w., kiedy powstawały pierwsze opracowania na ten temat. Wielkim ich orędownikiem był ówczesny burmistrz miasta - Paul Dengler.

Wiadukt kolejowy w Polanicy

Kolejny wiadukt znajdujący się na odcinku Polanica Szczytna.  Zniszczony podczas powodzi w 1998 roku,  jeden przyczółek został  podmyty a całość pomimo ciężaru wisiała   w powietrzu. Ciekawostka jest opornica wykonana  ze starej szyny pochodzącej z roku 1902

Wiadukt nad E-67 Szczytna

Na początku lat 70 wyprostowano odcinek drogi biegnący przez Szczytna wcześniej droga schodziła do miasta od Borowiny ulicą Kościelną, a następnie skręcała do obecnej krzyżówki i następnie w prawo w kierunku pawilonu "Swojska Chata" i przez przejazd kolejowy kolejowym w kierunku "Doliny" z połączeniem w Dusznikach przy papierni. Zaistniała konieczność zlikwidowania przejazdu bo obniżeniu terenu wybudowano wiadukt kolejowy oddany do użytku w końcu roku 1974.

Wiadukt kolejowy w Polanicy 11,880km

Wiadukt kolejowy w okolicy Piekielnej Doliny 15,9 km, wznosi się nad rzeką Bystrzycą Dusznicką i lokalną drogą z Polanicy-Zdroju do Szczytnej. W 1910 roku dwa kratownicowe przęsła o konstrukcji parabolicznej w wyniku przebudowy całej linii w celu podwyższenia parametrów technicznych, zostały zastąpione prostymi kratownicami. Wspierają się one na dwóch kamiennych przyczółkach i jednym filarze. Długość całej konstrukcji wynosi 65,9 m, a wysokość w świetle 8,5 m.

Stacja kolejowa PKP Szczytna

Stację wybudowano  ok. 1890r. jak i cały odcinek  do Kłodzka Głównego, który powstał w latach 1886-1890. Szczytna  miała to być stacją  końcową  tej linii, zwanej Koleją Uzdrowiskową (Bāderbahn). W związku z tym oprócz budynku stacyjnego wybudowano jeszcze małą lokomotywownię,  żuraw wodny i wieże ciśnień....

TKt48-155 przechodzi do przeszłości

Stało to cacko już bez pary, jako zabytek pomnik linii kolejowej 309. Kursowały na tej trasie Kłodzko-Kudowa bo inne miały problemy....

Wiadukt w Lewinie Kłodzkim

Kamienny wiadukt w Lewinie Kłodzkim , zbudowany w roku 1903 (27 m wysokości i 120 m długości) najpiękniejszy wiadukt ziemi kłodzkiej ponad ruchliwą drogą do Kudowy-Zdroju.

Polanica-Zdrój (stacja kolejowa)

Stacja kolejowa położona na linii kolejowej z Kłodzka do Kudowy Zdroju. Znajduje się na niezelektryfikowanej trasie. Obecnie trasa zamknięta dla ruchu osobowego i towarowego...

Lokomotywownia MD Kłodzko- Stacja Kłodzko Główne

Lokomotywownia MD Kłodzko Lokschuppe Bf Glatz rok budowy 1874