Linia kolejowa nr 276 Wrocław - Międzylesie

Linie kolejowe na terenie Kotliny Kłodzkiej

Kolejowe  odcinki   w Kotlinie Kłodzkiej    już te  nie istniejące jak  czynne  do dnia  dzisiejszego.   I obiekty  związane z żelaznym szlakiem. 

Stacja kolejowa Strzelin

Budynek dworca kolejowego w Strzelinie pochodzi z roku 1872, murowany , 1-2 kondygnacyjny. W skład zespołu wchodzą też wiaty peronowe, nastawnia i ekspedycja z tego okresu, oraz wiaty nad przejściami podziemnymi na perony z 1896 roku.
Uroczyste otwarcie linii kolejowej Wrocław - Strzelin nastąpiło 1.X.1871 roku.Stanowiło pierwszy odcinek realizowanej przez prywatne przedsiębiorstwo inwestycji, która została zakończona w 1875 roku, połączywszy Wrocław z Międzylesiem.

Stacja kolejowa Stronie Śląskie (dawna)

Budynek stacyjny wykonano w technologii muru pruskiego w 1897 r. 17 października 2008 r. został przekazany gminie Stronie Śląskie i wyremontowany. Obecnie znajduje sie w nim galeria sztuki. Przyległy magazyn obudowano szkłem w nowoczesnym stylu. Stojący przy magazynie i dawnym placu ładunkowym dźwig towarowy zakonserwowano. Wieża wodna z końca XIX w. sprawia wrażenie nienaruszonej, z zewnątrz wygląda wręcz świetnie. Układ torowy stacji jest niemal kompletny, brakuje tylko krótkiego toru przy magazynie - został on rozebrany zapewne w czasie remontu budynku. W znajdującym się w północnej głowicy stacji rozjeździe krzyżowym podwójnym brakuje krzyżownicy i dwóch iglic, zostały ukradzione. Ręczne napędy zwrotnic są w większości kompletne i sprawne. Rozjazdy są zabezpieczone zamkami.

Ławica - przystanek

Ławica- przystanek w 90,400 km linii Wrocław - Międzylesie, który do 1933 roku nazywał się Labitsch, w latach 1933-45 Neissenfels, a krótko po wojnie Łowicz Niski. Przystanek znajduje się ok. 500 m na południowy wschód od wsi i jest znacznie wyżej od niej położony. Przystanek Ławica powstał wtedy kiedy i linia kolejowa - w 1874 roku (szlak Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko)

Tunel kolejowy w Bardzie Śląskim

Tunel ten jest jedną z niewielu takich konstrukcji w Polsce: posiada jedynie jeden korytarz i mieści dwa tory zelektryfikowane. Tunel ma długość 364 metrów i przebity został w 1872 roku, a regularny ruch pociągów podjęto dwa lata później. Tunel zbudowano celem ominięcia przeszkody, jaką stanowiła Tunelowa Góra (373 m n.p.m.).

Stacja PKP Bardo Śląskie

Bardo Śląskie - przystanek w 84,440 km linii kolejowej z Wrocławia do Międzylesia. Przed wojną nosił nazwę Wartha Stadt, zaś krótko po wojnie Barda Śląska. Kolej dotarła tu w roku 1872 od strony Wrocławia. Odcinek do Kłodzka otwarto dopiero w grudniu 1874 roku, jednak przystanek Wartha Stadt (Bardo Śląskie) powstał dopiero w 1905 roku.

Stacja Bardo Przyłęk

Stacja Bardo przyłęk na 82,544 km linii kolejowej z Wrocławia do Międzylesia. Przed wojną nosiła nazwę Wartha Frankenberg, zaś krótko po wojnie Barda Przyłąk. Kolej dotarła tu w roku 1872 od strony Wrocławia. Teren obok dzisiejszej stacji kolejowej Bardo Przyłęk to dawna kolonia Nowy Świat, należąca do Przyłęku. Warto zauważyć, że stacja powstała w miejscu starej gospody, obok której stała stajnia oferująca dyliżansom dodatkowe konie, potrzebne wozom z racji ostrego podjazdu w kierunku Barda.

Stacja Kamieniec

Kamieniec Ząbkowicki - ważna stacja węzłowa w 71,886 km linii Wrocław - Międzylesie (linia 276 wg D29 i 230 wg SRJP), w 177,220 km linii Katowice - Legnica (linia 137 wg D29, a wg SRJP linia 235 Kędzierzyn Koźle - Jaworzyna Śląska) oraz początkowa nieczynnej dla linii do Złotego Stoku (linia 334 wg D29 i 226 wg SRJP). Stacja do 1945 roku nazywała się Camenz i Kamenz, a krótko po wojnie Kamienice nad Ochlą.

KILOF'14 w Kłodzku

W dniu dzisiejszym przez naszą kotlinkę przejechał pociąg specjalny KILOF'14 prowadzony przez OL49-69. Zobaczenie takiego kolejowego cacka powodowało wiele radości i budziło duże zainteresowanie. Dawno nie widziano takich tłumów na dworcach jak i w samym pociągu. najciekawszym odcinkiem była trasa Kłodzko Wałbrzych z tunelami i wiaduktami.

Tunel kolejowy pod górą Wronka

Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne, a Długopole Zdrój (między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wrocław - Międzylesie.

Stacja PKP Bystrzyca Kłodzka

Przystanek osobowy PKP Bystrzyca Kłodzka znajduje się na 111,336 km licząc od Wrocławia. Za stacją znajduje się kamienny most kolejowy

Most kolejowy na Nysie (Bystrzyca Kłodzka)

Malowniczy kamienny most na Nysie Kłodzkiej powstał w latach 1873-74. Pierwotnie wybudowany z myślą o dwóch torach, jednak drugiego nigdy nie położono.

Wiadukt kolejowy w Bardzie

Wiadukt za stacją kolejową PKP w Bardzie  w kierunku na Wrocław.   Linia  przechodząca przez niego jest zelektryfikowana i dwutorowa.

Święty Florian, właśc. Florian z Lauriacum

Urodził się ok. 250 roku w Zeiselmauer (dawn.Ceti, Dolna Austria). Jego życie przypadło na okres prześladowań chrześcijan. W młodym wieku został powołany do armii cesarza rzymskiego – Dioklecjana (284-305). W roku 304 ujął się za prześladowanymi legionistami chrześcijańskimi, za co został skazany na karę śmierci. 4 maja 304 poniósł śmierć męczeńską w nurtach rzeki Enns (Anizy), na terenie dzisiejszej Górnej Austrii, w miejscowości Lauriacum (obecnie Lorch).

 

Stacja PKP Krosnowice Kłodzkie

Stacja powstała przy istniejącej linii Wrocław-Kłodzko-Międzylesie w celu wybudowania odgałęzienia dla linii Kłodzko-Stronie Śląskie uruchomionej 14 listopada 1897 r. Stacja posiadała dodatkowo po stronie linii do Stronia Śląskiego mały magazyn, rampę ładunkową i grupę torów towarowych. W latach 90. XX w. Krosnowice Kłodzkie utraciły status stacji węzłowej na rzecz Kłodzka Nowego – posterunku odgałęźnego. W 1994 r. zlikwidowano etat dyżurnego ruchu, a w czasie elektryfikacji zdemontowano drugi tor na linii do Międzylesia. 15 marca 2004 r. zlikwidowano pociągi osobowe na trasie Krosnowice Kłodzkie – Stronie Śląskie.

 

Lokomotywownia MD Kłodzko- Stacja Kłodzko Główne

Lokomotywownia MD Kłodzko Lokschuppe Bf Glatz rok budowy 1874

Stacja kolejowa w Gorzanowie

Stacja  kolejowa  w  Gorzanowie     wybudowana  w  1887   budynek stacyjny   2  tory    2  perony