Linia kolejowa nr 276 Wrocław - Międzylesie

Linie kolejowe na terenie Ziemi Kłodzkiej

Kolejowe  odcinki   w Kotlinie Kłodzkiej    już te  nie istniejące jak  czynne  do dnia  dzisiejszego.   I obiekty  związane z żelaznym szlakiem. 

Stacja kolejowa Strzelin

Budynek dworca kolejowego w Strzelinie pochodzi z roku 1872, murowany , 1-2 kondygnacyjny. W skład zespołu wchodzą też wiaty peronowe, nastawnia i ekspedycja z tego okresu, oraz wiaty nad przejściami podziemnymi na perony z 1896 roku.
Uroczyste otwarcie linii kolejowej Wrocław - Strzelin nastąpiło 1.X.1871 roku.Stanowiło pierwszy odcinek realizowanej przez prywatne przedsiębiorstwo inwestycji, która została zakończona w 1875 roku, połączywszy Wrocław z Międzylesiem.

Stacja kolejowa Stronie Śląskie (dawna)

Budynek stacyjny wykonano w technologii muru pruskiego w 1897 r. 17 października 2008 r. został przekazany gminie Stronie Śląskie i wyremontowany. Obecnie znajduje sie w nim galeria sztuki. Przyległy magazyn obudowano szkłem w nowoczesnym stylu. Stojący przy magazynie i dawnym placu ładunkowym dźwig towarowy zakonserwowano. Wieża wodna z końca XIX w. sprawia wrażenie nienaruszonej, z zewnątrz wygląda wręcz świetnie. Układ torowy stacji jest niemal kompletny, brakuje tylko krótkiego toru przy magazynie - został on rozebrany zapewne w czasie remontu budynku. W znajdującym się w północnej głowicy stacji rozjeździe krzyżowym podwójnym brakuje krzyżownicy i dwóch iglic, zostały ukradzione. Ręczne napędy zwrotnic są w większości kompletne i sprawne. Rozjazdy są zabezpieczone zamkami.

Ławica - przystanek

Ławica- przystanek w 90,400 km linii Wrocław - Międzylesie, który do 1933 roku nazywał się Labitsch, w latach 1933-45 Neissenfels, a krótko po wojnie Łowicz Niski. Przystanek znajduje się ok. 500 m na południowy wschód od wsi i jest znacznie wyżej od niej położony. Przystanek Ławica powstał wtedy kiedy i linia kolejowa - w 1874 roku (szlak Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko)

Tunel kolejowy w Bardzie Śląskim

Tunel ten jest jedną z niewielu takich konstrukcji w Polsce: posiada jedynie jeden korytarz i mieści dwa tory zelektryfikowane. Tunel ma długość 364 metrów i przebity został w 1872 roku, a regularny ruch pociągów podjęto dwa lata później. Tunel zbudowano celem ominięcia przeszkody, jaką stanowiła Tunelowa Góra (373 m n.p.m.).

Stacja PKP Bardo Śląskie

Bardo Śląskie - przystanek w 84,440 km linii kolejowej z Wrocławia do Międzylesia. Przed wojną nosił nazwę Wartha Stadt, zaś krótko po wojnie Barda Śląska. Kolej dotarła tu w roku 1872 od strony Wrocławia. Odcinek do Kłodzka otwarto dopiero w grudniu 1874 roku, jednak przystanek Wartha Stadt (Bardo Śląskie) powstał dopiero w 1905 roku.

Stacja Bardo Przyłęk

Stacja Bardo przyłęk na 82,544 km linii kolejowej z Wrocławia do Międzylesia. Przed wojną nosiła nazwę Wartha Frankenberg, zaś krótko po wojnie Barda Przyłąk. Kolej dotarła tu w roku 1872 od strony Wrocławia. Teren obok dzisiejszej stacji kolejowej Bardo Przyłęk to dawna kolonia Nowy Świat, należąca do Przyłęku. Warto zauważyć, że stacja powstała w miejscu starej gospody, obok której stała stajnia oferująca dyliżansom dodatkowe konie, potrzebne wozom z racji ostrego podjazdu w kierunku Barda.

Stacja Kamieniec

Kamieniec Ząbkowicki - ważna stacja węzłowa w 71,886 km linii Wrocław - Międzylesie (linia 276 wg D29 i 230 wg SRJP), w 177,220 km linii Katowice - Legnica (linia 137 wg D29, a wg SRJP linia 235 Kędzierzyn Koźle - Jaworzyna Śląska) oraz początkowa nieczynnej dla linii do Złotego Stoku (linia 334 wg D29 i 226 wg SRJP). Stacja do 1945 roku nazywała się Camenz i Kamenz, a krótko po wojnie Kamienice nad Ochlą.

KILOF'14 w Kłodzku

W dniu dzisiejszym przez naszą kotlinkę przejechał pociąg specjalny KILOF'14 prowadzony przez OL49-69. Zobaczenie takiego kolejowego cacka powodowało wiele radości i budziło duże zainteresowanie. Dawno nie widziano takich tłumów na dworcach jak i w samym pociągu. najciekawszym odcinkiem była trasa Kłodzko Wałbrzych z tunelami i wiaduktami.

Tunel kolejowy pod górą Wronka

Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne, a Długopole Zdrój (między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wrocław - Międzylesie.

Stacja PKP Krosnowice Kłodzkie

Stacja powstała przy istniejącej linii Wrocław-Kłodzko-Międzylesie w celu wybudowania odgałęzienia dla linii Kłodzko-Stronie Śląskie uruchomionej 14 listopada 1897 r. Stacja posiadała dodatkowo po stronie linii do Stronia Śląskiego mały magazyn, rampę ładunkową i grupę torów towarowych. W latach 90. XX w. Krosnowice Kłodzkie utraciły status stacji węzłowej na rzecz Kłodzka Nowego – posterunku odgałęźnego. W 1994 r. zlikwidowano etat dyżurnego ruchu, a w czasie elektryfikacji zdemontowano drugi tor na linii do Międzylesia. 15 marca 2004 r. zlikwidowano pociągi osobowe na trasie Krosnowice Kłodzkie – Stronie Śląskie.

 

Stacja kolejowa w Gorzanowie

Stacja  kolejowa  w  Gorzanowie     wybudowana  w  1887   budynek stacyjny   2  tory    2  perony