Kolejowe klimaty

Linie kolejowe na terenie Ziemi K這dzkiej

Kolejowe  odcinki   w Kotlinie K這dzkiej    ju te  nie istniej帷e jak  czynne  do dnia  dzisiejszego.   I obiekty  zwi您ane z 瞠laznym szlakiem. 

Stacja kolejowa Strzelin

Budynek dworca kolejowego w Strzelinie pochodzi z roku 1872, murowany , 1-2 kondygnacyjny. W sk豉d zespo逝 wchodz te wiaty peronowe, nastawnia i ekspedycja z tego okresu, oraz wiaty nad przej軼iami podziemnymi na perony z 1896 roku.
Uroczyste otwarcie linii kolejowej Wroc豉w - Strzelin nast徙i這 1.X.1871 roku.Stanowi這 pierwszy odcinek realizowanej przez prywatne przedsi瑿iorstwo inwestycji, która zosta豉 zako鎍zona w 1875 roku, po陰czywszy Wroc豉w z Mi璠zylesiem.

Most kolejowy Boles豉wiec

Budowa 1844-1846, projektant F.E. Gansel. W 1945 zniszczone zosta造 dwa prz瘰豉 i filar, do 1947 odbudowane w 瞠lbecie (z licówk kamienn!).W tych latach usuni皻o te k豉dk dla pieszych (!!). 1984-1985 podczas elektryfikacji usuni皻o kamienn balustrad. 35 prz瘰e, 489 m d逝go軼i, 8 m szeroko軼i, 22,5 m wysokosci, 7 najszerszych 15 m prz瘰e rozpo軼iera si nad rzek, 20 鈔odkowych 逝ków osi庵a szeroko嗆 11,3 m, a 8 逝ków skrajnych ma szeroko嗆 5,65 m. Podobny jest na Nysie w Zgorzelcu.

Wiadukt kolejowy Strzegom

Wiadukt zbudowano w 1911 r.przy okazji przebudowy linii kolejowej Strzegom — Marciszów

Most kolejowy we Wroc豉wiu

Kolejowy Most Warszawski rozpi皻y jest nad kana豉mi Starej Odry i prowadzi przez niego linia kolejowa Wroc豉w - Ole郾ica. Konstrukcja mostu stalowa kratownicowa, wieloprz瘰這wa. Podpory betonowe oblicowane granitem. Wg niemieckiej kilometracji linii,liczonej od stacji Nadodrze, most znajdowa si w km 1,55.

Stacja kolejowa Stronie 奸御kie (dawna)

Budynek stacyjny wykonano w technologii muru pruskiego w 1897 r. 17 pa寮ziernika 2008 r. zosta przekazany gminie Stronie 奸御kie i wyremontowany. Obecnie znajduje sie w nim galeria sztuki. Przyleg造 magazyn obudowano szk貫m w nowoczesnym stylu. Stoj帷y przy magazynie i dawnym placu 豉dunkowym d德ig towarowy zakonserwowano. Wie瘸 wodna z ko鎍a XIX w. sprawia wra瞠nie nienaruszonej, z zewn徠rz wygl康a wr璚z 鈍ietnie. Uk豉d torowy stacji jest niemal kompletny, brakuje tylko krótkiego toru przy magazynie - zosta on rozebrany zapewne w czasie remontu budynku. W znajduj帷ym si w pó軟ocnej g這wicy stacji rozje寮zie krzy穎wym podwójnym brakuje krzy穎wnicy i dwóch iglic, zosta造 ukradzione. R璚zne nap璠y zwrotnic s w wi瘯szo軼i kompletne i sprawne. Rozjazdy s zabezpieczone zamkami.

Express InterCity Premium Pendolino ED 250

Do obs逝gi poci庵ów tej kategorii wykorzystywane s jednostki Pendolino ED250, który maksymalna pr璠ko嗆 wynosi 250 km/h, jednak瞠 nigdzie nie je盥膨 z tak pr璠ko軼i. W rozk豉dzie jazdy 2014/2015 najwi瘯sza rozk豉dowa pr璠ko嗆 poci庵ów EIP to 200 km/h i jest ona osi庵ana na 87-kilometrowym odcinku Olszamowice - Góra W這dowska

Gorzuch闚 K這dzki

Gorzuchów K這dzki - dawniej stacja a obecnie przystanek w 7,610 km linii z K這dzka Gównego do Wa豚rzycha Gównego, b璠帷ej cz窷ci 奸御kiej Kolei Górskiej ze Zgorzelca do K這dzka (Schlesische Gebirgsbahn). Przed wojn nosi豉 nazw Möhlten, a krótko po wojnie Mi這ty. Kolej dotar豉 tu w roku 1879 od strony K這dzka. Obecnie stacja, funkcjonuj帷a jako przystanek i 豉downia, posiada 6 torów, w tym dwa z peronami do obs逝gi podró積ych; pozosta貫 s u篡wane sporadycznie. Budynek stacji nie pe軟i ju 瘸dnych funkcji w ruchu poci庵ów, semaforów nie ma, kasy nie ma, wej軼ie do poczekalni jest zamurowane,

ζwica - przystanek

ζwica- przystanek w 90,400 km linii Wroc豉w - Mi璠zylesie, który do 1933 roku nazywa si Labitsch, w latach 1933-45 Neissenfels, a krótko po wojnie υwicz Niski. Przystanek znajduje si ok. 500 m na po逝dniowy wschód od wsi i jest znacznie wy瞠j od niej po這穎ny. Przystanek ζwica powsta wtedy kiedy i linia kolejowa - w 1874 roku (szlak Kamieniec Z帳kowicki - K這dzko)

Tunel kolejowy w Bardzie 奸御kim

Tunel ten jest jedn z niewielu takich konstrukcji w Polsce: posiada jedynie jeden korytarz i mie軼i dwa tory zelektryfikowane. Tunel ma d逝go嗆 364 metrów i przebity zosta w 1872 roku, a regularny ruch poci庵ów podj皻o dwa lata pó幡iej. Tunel zbudowano celem omini璚ia przeszkody, jak stanowi豉 Tunelowa Góra (373 m n.p.m.).

Stacja PKP Bardo 奸御kie

Bardo 奸御kie - przystanek w 84,440 km linii kolejowej z Wroc豉wia do Mi璠zylesia. Przed wojn nosi nazw Wartha Stadt, za krótko po wojnie Barda 奸御ka. Kolej dotar豉 tu w roku 1872 od strony Wroc豉wia. Odcinek do K這dzka otwarto dopiero w grudniu 1874 roku, jednak przystanek Wartha Stadt (Bardo 奸御kie) powsta dopiero w 1905 roku.

Stacja Bardo Przy喚k

Stacja Bardo przy喚k na 82,544 km linii kolejowej z Wroc豉wia do Mi璠zylesia. Przed wojn nosi豉 nazw Wartha Frankenberg, za krótko po wojnie Barda Przy陰k. Kolej dotar豉 tu w roku 1872 od strony Wroc豉wia. Teren obok dzisiejszej stacji kolejowej Bardo Przy喚k to dawna kolonia Nowy 安iat, nale膨ca do Przy喚ku. Warto zauwa篡, 瞠 stacja powsta豉 w miejscu starej gospody, obok której sta豉 stajnia oferuj帷a dyli瘸nsom dodatkowe konie, potrzebne wozom z racji ostrego podjazdu w kierunku Barda.

Stacja Kamieniec

Kamieniec Z帳kowicki - wa積a stacja w瞛這wa w 71,886 km linii Wroc豉w - Mi璠zylesie (linia 276 wg D29 i 230 wg SRJP), w 177,220 km linii Katowice - Legnica (linia 137 wg D29, a wg SRJP linia 235 K璠zierzyn Ko幢e - Jaworzyna 奸御ka) oraz pocz徠kowa nieczynnej dla linii do Z這tego Stoku (linia 334 wg D29 i 226 wg SRJP). Stacja do 1945 roku nazywa豉 si Camenz i Kamenz, a krótko po wojnie Kamienice nad Ochl.

Przystanek osobowy PKP Ludwikowice K這dzkie 28,871 km

Przystanek osobowy PKP Ludwikowice K這dzkie 28,871 km

Przystanek kolejowy Krosnowice K這dzkie

Stacja powsta豉 przy istniej帷ej linii Wroc豉w-K這dzko-Mi璠zylesie w celu wybudowania odga喚zienia dla linii K這dzko-Stronie 奸御kie uruchomionej 14 listopada 1897 r. Stacja posiada豉 dodatkowo po stronie linii do Stronia 奸御kiego ma造 magazyn, ramp 豉dunkow i grup torów towarowych. W latach 90. XX w. Krosnowice K這dzkie utraci造 status stacji w瞛這wej na rzecz K這dzka Nowego – posterunku odga喚幡ego. W 1994 r. zlikwidowano etat dy簑rnego ruchu, a w czasie elektryfikacji zdemontowano drugi tor na linii do Mi璠zylesia. 15 marca 2004 r. zlikwidowano poci庵i osobowe na trasie Krosnowice K這dzkie – Stronie 奸御kie

Obiekty na L 274 Wroc豉w + Zgorzelec

Obiekty  kolejowo   in篡nieryjno  dworcowe   na  L 274 Wroc豉w + Zgorzelec

Linia kolejowa nr 372 odc. 圭inawka 字ednia - T逝macz闚

Linia kolejowa 圭inawka 字ednia – T逝maczów – jednotorowa, niezelektryfikowana bocznica szlakowa ze stacji 圭inawka 字ednia do kamienio這mu melafiru w T逝maczowie.

Wiadukt (Nowa Ruda - S逝piec/ul. Po這niny)

Wiadukt (Nowa Ruda - S逝piec/ul. Po這niny)

Parowozownia Wolsztyn

Parowozownia Wolsztyn jest nadal czynn lokomotywowni, z której codziennie wydawane s parowozy do prowadzenia planowych poci庵ów pasa瞠rskich na trasie do Poznania. Jest to jedyne takie miejsce gdzie mo積a obejrze warsztaty, maszyny i urz康zenia oraz inne obiekty zaplecza technicznego s逝膨ce utrzymaniu i naprawie parowozów

Stacja kolejowa Nowa Ruda Bahnhof Neurode

Stacja kolejowa Nowa Ruda Bahnhof Neurode

tacja kolejowa w km 29,326 linii z Wa豚rzycha do K這dzka (21,664 km od K這dzka) na wysoko軼i 420 m npm. Stacja po這穎na jest na wyp豉szczeniu znacznie ponad zabudow miejsk. Dla potrzeb rozmieszczenia uk豉du torowego (przed wojn 8 torów przelotowych i bocznice, 1 tor zlikwidowano po wojnie) podci皻o cz窷 zbocza wzniesienia Kr瘼iec. Stacja w Nowej Rudzie obs逝giwa豉 równie postoje sk豉dów formowanych na przemys這wej stacji NR Przedmie軼ie,

Wiadukt kolejowy Ratno Dolne / droga nr 387

Oddano do u篡tku drog wojewódzk nr 387 w Ratnie Dolnym w rejonie wiaduktu kolejowego.

Most betonowy (Nowa Ruda / ul. Nowa) Bia造 Most

Most betonowy Nowa Ruda / ul. Nowa) Bia造 Most

Tunel kolejowy pod g鏎 Wronka

Tunel znajduje si pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w 鈔odkowo-zachodniej cz窷ci Obni瞠nia Bystrzycy K這dzkiej na wschód od miejscowo軼i D逝gopole Zdrój mi璠zy miejscowo軼iami D逝gopole Dolne, a D逝gopole Zdrój (mi璠zy stacjami Bystrzyca K這dzka Przedmie軼ie a D逝gopole Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wroc豉w - Mi璠zylesie.

Wiadukt kolejowy (Nowa Ruda / pot. Woliborka) Czarny Most 22,600

Najwy窺zy obiekt in篡nieryjny na ca貫j linii K這dzko - Wa豚rzych, pocz徠kowo najwy窺zy most kolejowy w ca造ch Prusach (35 metrów wysoko軼i w 鈍ietle). Trzy filary z czerwonego piaskowca po陰czono z czterema prz瘰豉mi kratownicowymi z jazd gór. Prz瘰豉, ka盥e o d逝go軼i 36,2 m dawa造 陰czn d逝go嗆 149,5 m. W latach 90. ub.w rozebrano kratownice pod nieje盥穎nym torem po逝dniowym.

Adr雷ach - stacja kolejowa

Przez Adršpach przebiega lokalna  linia kolejowa  i ynajduje si stacja kolejowa.

Wiadukt kolejowy (Zdrojowisko / Jugowski Potok) 26,602 km

D逝go嗆 mostu 148,4 metry. Wysoko嗆 toru jazdy nad dolin Jugowskiego Potoku 30 m. Most kszta速em zbli穎ny do Czarnego Mostu w Nowej Rudzie - trzy ceglane filary z prze鈍itami i cztery kratownicowe prz瘰豉 z jazd gór.

Wiadukt kolejowy (Nowa Ruda / Zatorze)

疾lazny wiadukt przerzucony nad Zatorzem w Drogos豉wiu, zwany przed wojn Leedenbrücke, znajduje si na malowniczej trasie kolejowej K這dzko - Wa豚rzych i jest jedn z jej atrakcji. Maj帷 d逝go嗆 185 m. jest najd逝窺zym wiaduktem na tej linii. Wysoki na 30 m. do strumienia i 28 m. do drogi. W dniu kapitulacji 8 maja 1945 roku wycofuj帷e si niemieckie oddzia造 wojskowe (Heeresgruppe Schoerner) wysadzi造 wiadukt. Do wysadzenia wykorzystano 5 min powietrznych z czego 3 eksplodowa造.

Tunel kolejowy pod 安ierkow Kop

Pierwsza z trzech par tuneli kolejowych znajduj帷ych si na trasie kolejowej K這dzko Gówne - Wa豚rzych Gówny 陰cz帷a 安ierki z Bartnic. Tunel znajduje si na 33-34 km i zosta poprowadzony pod gór o nazwie 安ierkowa Kopa (609 m.n.p.m.) Tunele budowane by造 w ró積ych odst瘼ach czasu. Jako pierwszy zosta zbudowany tunel po逝dniowy (przed rokiem 1880), gdy w tym roku kursowa造 ju poci庵i do Wa豚rzycha.

Wiadukt Ludwikowice / Mi趾闚

Wysoko嗆 31 metrów, d逝go嗆 165 metrów.  rok  budowy   1878 

Przystanek kolejowy Ludwikowice K這dzkie

Znajduje sie   na   Linii kolejowej  nr 286 K這dzko Gówne - Wa豚rzych Gówny.

Wiadukt (安ierki Dln. / W這dzica)

Znajduje sie   na   Linii kolejowej  nr 286 K這dzko Gówne - Wa豚rzych Gówny.

Wiadukt kolejowy (Nowa Ruda / Niepodleg這軼i)

Wiadukt kolejowy (Nowa Ruda / Niepodleg這軼i)

Wiadukt 留anowski / Most Dziewiczy

Trzyprz瘰這wy Wiadukt 留anowski zwany równie Mostem Dziewiczym. Prace budowlane (jak i nieodleg貫go Mostu Katarzyny) rozpocz皻o wiosn, a uko鎍zono (!) latem 1901 roku., jednak praktyczne testy ich wytrzyma這軼i zosta造 przeprowadzone wiosn roku nast瘼nego.

Most kolejowy na Bystrzycy Dusznickiej (K這dzko / Ksi捫ek)

Przed  sama   stacj   kolejow  K這dzko Ksi捫ek znajduje si  most kolejowy nad Bystrzyc  Dusznick. Dwucz窷ciowe prz瘰這 wykonane z  nitowanej  blachownicy podparte jest  na   kamiennym filarze z piaskowca i zakotwiczone w  przyczó趾ach  nadbrze積ych.  D逝go嗆 tego odcinka wynosi 44.20m, szeroko嗆 4,80m,  wysoko軼 do lustra wody  4,40m.

Posterunek odga喚幡y (podg) K這dzko Nowe

K這dzko Nowe to posterunek odga喚幡y, na którym od gównej linii do Mi璠zylesia odga喚ziaj si dwie lokalne linie: do Stronia 奸御kiego i Kudowy Zdroju.

Wiadukt z kladk i przepustem

Za   stacj   kolejow  K這dzko Miasto w kierunku  K這dzko Nowe znajduje si  na wysokim nasypie   most konstrukcji betonowej  i zarazem z  k豉dk  pod   torowiskiem   jako ci庵 pieszy.

Most kolejowy na Nysie K這dzkiej (K這dzko / Ksi捫ek)

K這dzko - most kolejowy nad Nys K這dzk, jest interesuj帷ym przypadkiem po陰czenia dwóch bezpo鈔ednio s御iaduj帷ych ze sob obiektów. Pierwsze prz瘰這 dwucz這nowego zespo逝 to nitowana blachownica, której forma zosta豉 zapo篡czona z budownictwa drogowego.

Odcinek za K這dzko Nowe

Odcinek po 逝ku za rozga喚zieniem K這dzko Nowe a przed mostem kolejowym. Zastosowana tu odbojnica ze starej szyny kolejowej pochodzi z 1900 roku. Z prawej strony resztki przejazdu kolejowego obecnie juz nie przejezdnego. Pozosta ju tylko nasyp drogowy po 逝ku i stare kamienne s逝pki.

K這dzko Miasto – przystanek kolejowy w K這dzku

Przystanek kolejowy K這dzko Miasto po這穎ny jest w samym centrum miasta, na prawym brzegu Nysy K這dzkiej. Stacj ustanowiono oko這 1890 roku, stacja obs逝giwa豉 wy陰cznie przelotowy ruch osobowy. W okresie mi璠zywojennym uznano, 瞠 obecny przystanek nie jest wystarczaj帷y dla potrzeb miasta K這dzka.

Stacja PKP Bystrzyca K這dzka

Przystanek osobowy PKP Bystrzyca K這dzka znajduje si na 111,336 km licz帷 od Wroc豉wia. Za stacj znajduje si kamienny most kolejowy

Most kolejowy na Nysie (Bystrzyca K這dzka)

Malowniczy kamienny most na Nysie K這dzkiej powsta w latach 1873-74. Pierwotnie wybudowany z my郵 o dwóch torach, jednak drugiego nigdy nie po這穎no.

Wiadukt kolejowy w Wi郵e G喚bcach

Wiadukt ma 122 metry d逝go軼i i 25 metrów wysoko軼i, ma siedem 逝ków. Zosta wybudowany w latach 1931 – 1933. Spina brzegi Doliny ζbajowa w Beskidzie 奸御kim. Do貫m przebiega droga oraz przep造wa potok (wspomniany ζbajów).

Wiadukt nad rzek 圭inawk

Malowniczy podwójny wiadukt kolejowy nad rzek Scinawk na linii kolejowa nr 286 K這dzko Gówne i Wa豚rzych Gówny. Znajduje si za dawnymi zak豉dami mi瘰nymi na Ustroniu w kierunku 圭inawicy i Go這gów. Trzy stalowe prz瘰豉 w kszta販ie pó趾oli opieraj si na dwóch kamiennych filarach i przyczó趾ach brzegowych.

Odbudowa linii kolejowej 圭inawka 字ednia -T逝macz闚

Odbudowa 8 kilometrowego odcina torowiska podyktowane by這 uruchomieniem miejscowego kamienio這mu melafiru w T逝maczowie. Rocznie ma si tu wydobywa 2 miliony ton urobku skalnego co by spowodowa這 rozje盥瞠nie miejscowych dróg które i tak s w nienajlepszym stanie. Odbudowano od podstaw wiadukt drogowy i wiadukt rzeczny w 圭inawce. Zak豉dane jest tak瞠 po陰czenie kolejowe z pobliskimi Czechami

Wiadukt kolejowy Moszczanka

Zniszczony wiadukt kolejowy w Moszczance podczas powodzi w 1903 roku. Zosta  odbudowany   w  nowej  formie widocznej  na   nowych i starych zdj璚iach.  Znajduje si na wysokim nasypie  z kamiennymi przyczó趾ami   nad drog  i potokiem.

Tunel kolejowy pod Wo這wcem

Tunel pod Ma造m Wo這wcem – podwójny tunel kolejowy ko這 Wa豚rzycha. Tunele znajduj si pod gór Ma造 Wo這wiec (720 m n.p.m.), mi璠zy miejscowo軼iami Wa豚rzych i Jedlina-Zdrój na trasie kolejowej z Wa豚rzycha do K這dzka.

Przystanek osobowy PKP G逝szyca G鏎na d. stacja

Dawniej stacja w km 10,968 linii z Wa豚rzycha Gównego do K這dzka Gównego (km 40,022 w kierunku przeciwnym) i w km 355,81 wg przedwojennego kilometra瘸 liczonego od Berlina. Obiekt po這穎ny jest na wys. 496 m npm. na wzniesieniu ponad zabudow miejscowo軼i

Przystanek osobowy PKP Jedlina G鏎na

Przystanek osobowy PKP Jedlina Górna kilometra  47,636  Przez obiekt  przebiega  linia kolejowa nr 285  obecnie jednotorowa linia  kiedy dwutorowa.  Stacja   obecnie  jest   ju nie u篡wana   i w stanie  ruinalnym. grozi zawaleniem.  Przy stacji funkcjonowa這 podziemne przej軼ie   na drugi   tor.  Za stacj  w kierunku Wa豚rzycha znajduje si  najd逝窺zy   tunel w Polsce  d逝go軼i 1601m 

Linia kolejowa 309 K這dzko Kudowa

Stacja kolejowa 圭inawka 字ednia

圭inawka 字ednia to jedyna stacja w瞛這wa na linii K這dzko - Wa豚rzych. Dawniej by to pi璚iokierunkowy w瞛e z liniami do T逝maczowa, Radkowa i Srebrnej Góry. Obecnie zachowa si tylko fragment ostatniego odcinka do Nowej Rudy S逝piec, u篡wany dla wywozu kruszywa z pobliskiego kamienio這mu. Stacja zosta豉 wybudowana jako dworzec wyspowy, sk豉daj帷a si z dworca "du瞠go" i "ma貫go".