Mosty i wiadukty

Most kolejowy Bolesławiec

Budowa 1844-1846, projektant F.E. Gansel. W 1945 zniszczone zostały dwa przęsła i filar, do 1947 odbudowane w żelbecie (z licówką kamienną!).W tych latach usunięto też kładkę dla pieszych (!!). 1984-1985 podczas elektryfikacji usunięto kamienną balustradę. 35 przęseł, 489 m długości, 8 m szerokości, 22,5 m wysokosci, 7 najszerszych 15 m przęseł rozpościera się nad rzeką, 20 środkowych łuków osiąga szerokość 11,3 m, a 8 łuków skrajnych ma szerokość 5,65 m. Podobny jest na Nysie w Zgorzelcu.

Wiadukt kolejowy Strzegom

Wiadukt zbudowano w 1911 r.przy okazji przebudowy linii kolejowej Strzegom — Marciszów

Wiadukt kolejowy (Zdrojowisko / Jugowski Potok) 26,602 km

Długość mostu 148,4 metry. Wysokość toru jazdy nad doliną Jugowskiego Potoku 30 m. Most kształtem zbliżony do Czarnego Mostu w Nowej Rudzie - trzy ceglane filary z prześwitami i cztery kratownicowe przęsła z jazdą górą.

Most kolejowy na Bystrzycy Dusznickiej (Kłodzko / Książek)

Przed  sama   stacją   kolejową  Kłodzko Książek znajduje się  most kolejowy nad Bystrzycą  Dusznicką. Dwuczęściowe przęsło wykonane z  nitowanej  blachownicy podparte jest  na   kamiennym filarze z piaskowca i zakotwiczone w  przyczółkach  nadbrzeżnych.  Długość tego odcinka wynosi 44.20m, szerokość 4,80m,  wysokośc do lustra wody  4,40m.

Drogowy Most Składany Roztoki

Drogowy Most Składany - DMS-65 postawiony przez 2 Pułk Inżynieryjny Wojska Polskiego nr 1523 w lipcu 1997 roku po wielkiej powodzi. Most miał być tymczasowa przeprawową, ale jak to u nas bywa prowizorki trwają wiecznie.

Most kolejowy na Nysie (Bystrzyca Kłodzka)

Malowniczy kamienny most na Nysie Kłodzkiej powstał w latach 1873-74. Pierwotnie wybudowany z myślą o dwóch torach, jednak drugiego nigdy nie położono.

Wiadukt nad rzeką Ścinawką

Malowniczy podwójny wiadukt kolejowy nad rzeką Scinawką na linii kolejowa nr 286 Kłodzko Główne i Wałbrzych Główny. Znajduje się za dawnymi zakładami mięsnymi na Ustroniu w kierunku Ścinawicy i Gołogłów. Trzy stalowe przęsła w kształcie półkoli opierają się na dwóch kamiennych filarach i przyczółkach brzegowych.

Most drogowy nad rzeką Bystrzycą Dusznicką.

Most drogowy nad rzeką Bystrzycą Dusznicką.   

Odbudowa linii kolejowej Ścinawka Średnia -Tłumaczów

Odbudowa 8 kilometrowego odcina torowiska podyktowane było uruchomieniem miejscowego kamieniołomu melafiru w Tłumaczowie. Rocznie ma się tu wydobywać 2 miliony ton urobku skalnego co by spowodowało rozjeżdżenie miejscowych dróg które i tak są w nienajlepszym stanie. Odbudowano od podstaw wiadukt drogowy i wiadukt rzeczny w Ścinawce. Zakładane jest także połączenie kolejowe z pobliskimi Czechami

Wiadukt kolejowy Moszczanka

Zniszczony wiadukt kolejowy w Moszczance podczas powodzi w 1903 roku. Został  odbudowany   w  nowej  formie widocznej  na   nowych i starych zdjęciach.  Znajduje się na wysokim nasypie  z kamiennymi przyczółkami   nad drogą  i potokiem.

Budowa obwodnicy Nowej Rudy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 381

Głównym celem wybudowania obwodnicy jest usprawnienie ruchu samochodowego przez Nową Rudę. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza zabudowę mieszkalną miasta. Nastąpi znaczne usprawnienie ruchu tranzytowego pomiędzy Kłodzkiem i Wałbrzychem. Celem bezpośrednim jest poprawa bezpieczeństwa ruchu, zwiększenie prędkości przejazdowej, ograniczenie oddziaływania układu komunikacyjnego na środowisko naturalne, a w szczególności ograniczenie emisji spalin oraz hałasu w centrum miasta.

Przepust nad ulicą Dworcową 39,500 km

W  Głuszycy Górnej   za wiaduktem kolejowym a  przystankiem kolejowym głuszyca znajduje się przepust  kolejowy nad   ulicą Dworcową

Most drogowy Polanica Zdrój

Most drogowy przy ulicy Wojska Polskiego w Polanicy Zdroju w kierunku na Szczytną przed wiaduktem kolejowym. Most został doszczętnie uszkodzony podczas powodzi w 1998 roku. Odbudowana nowa wersje mostu widzimy w stanie obecnym na zdjęciach.

Estakada Kłodzko

Estakada o długości 700 m nad doliną Nysy Kłodzkiej przez którą prowadzi obwodnica trasy-8.

Mosty Pomorskie i Elektrownia Wodna Północna we Wrocławiu

Mosty Pomorskie - zespół trzech wrocławskich mostów (Północny, Środkowy i Południowy) łączących północny i południowy brzeg Odry ze znajdującą się pomiędzy nimi Kępą Mieszczańską. Przeprawa z południowego brzegu Odry na Kępę Mieszczańską istniała w tym miejscu już w XIV wieku i związana była z wybudowanymi tu, na południowej odnodze Odry, młynami.

Kładka Słodowa

Most składa się z przęsła głównego nad korytem rzeki (rozpiętość 48 m,  49 m, a nad nurtem rzeki 30,69 m oraz pochylni, schodów i ramp komunikacyjnych, wykonanych z żelbetu, na obu brzegach przekraczanej rzeki.

Most Sikorskiego Władysława

Most Sikorskiego - jeden z wrocławskich mostów na rzece Odrze Południowej, na osi ul. Podwale. Łączy lewy brzeg Odry Południowej (na przedłużeniu ulicy Podwale) z Kępą Mieszczańską.

Mosty Uniwersyteckie

Mosty Uniwersyteckie uległy poważnym uszkodzeniom podczas oblężenia Festung Breslau w 1945 tak, że po naprawie ponownie oddano je do użytku dopiero w 1947. W 1992 konstrukcja mostów przeszła remont generalny. W 2006 r. przeprowadzono remont nawierzchni (w czasie przebudowy ul. Grodzkiej).

Kładka Piaskowa

Kładka Piaskowa to kładka piesza, przerzucona nad Kanałem Młyna Maria. Kładka łączy Wyspę Piasek  z Wyspą Słodową

Most Milenijny-Tysiąclecia Wrocław

Most Milenijny -Tysiąclecia– wrocławski most wantowy (podwieszany) jest mostem drogowym nad Odrą.  Oddany do użytku 29 października 2004 r.  Oryginalna konstrukcja podwieszana (wantowa) podparta na dwóch pylonach.

 

Wiadukt kolejowy Ratno Dolne

Linia kolejowa nr 327 odc. Ścinawka Średnia - Radków

Heuscheuergebirgsbahn. Odcinek dawnej   kolejki  Stołowogórskiej w kierunku  do  Dzierżoniowa.  Wybudowana w latach  1902-03.  Zlikwidowana w roku 1999.  Torowiska ze złomowano pozostały tylko  śliczne wiadukty kolejowe i dawne budynki stacyjne. 

Most Piastowski w Świnoujściu

Most Piastowski w Świnoujściu – most łączący dzielnice Karsibór i Ognicę (wyspę Karsibór z wyspą Wolin). Jedyny most rozpięty przez Starą Świnę. Przy długości 380,5 m ma jedną jezdnię o szerokości zaledwie 425 cm.

Molo w Międzyzdrojach

Molo w Międzyzdrojach – pomost o długości 395 m wychodzący w głąb Morza Bałtyckiego z plaży w Międzyzdrojach. Ma także status przystani morskiej.

 

Most drogowy w Bardzie

Most   wybudowano    pomiędzy  starym kamiennym mostem a wiaduktem kolejowym   nad rzeką Nysą Kłodzką.

Most Rędziński – wrocławski most wantowy

Most Rędziński – wrocławski most wantowy nad Odrą

Przeprawa będzie przechodziła nad Odrą oraz nad całą Wyspą Rędzińską, Betonowa konstrukcja zawieszona zostanie na jednym 122-metrowym pylonie. Przeprawa będzie miała 612 metrów długości, a razem z dojazdowymi estakadami 1800m. W każdym kierunku kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu. I jest to największy (powierzchniowo) most betonowy na świecie. I bije wszelakie rekordy w Polsce

Most drogowy Kłodzko Zagórze

Most drogowy    w Kłodzku zagórzu  na ulicy Wielisławskiej  w kierunku na  Wielisław Stary Nad  rzeką  Bystrzycą  Dusznicką .  Konstrukcji stalowej   z prostokątną   kratownicą  z dwoma  kamiennymi przyczółkami.   

Most drogowy Kłodzko Nowe

Most drogowy    w Kłodzku Nowym na Ulicy Doktora Janusza Korczaka. Nad  rzeką  Bystrzycą  Dusznicką

Mosty Młyńskie we Wrocławiu

Zespół dwóch mostów (Południowy 27,8 m długości i Północny 36,6 m) przerzuconych nad odnogami Odry Północnej (Odra Północna, Kanał Młyna Maria), oddzielającej Wyspę Piasek od prawego brzegu rzeki. 

Most Piaskowy we Wrocławiu

W roku 1861 powstała nowa jednoprzęsłowa nitowana konstrukcja stalowa mostu wg projektu Ernsta Ubera zrealizowanego przez zakłady metalowe Gustava Ruffera. Kratownicowe stalowe dźwigary oparte o przyczółki licowane granitem i klinkierem niosły drewniany pomost. System stalowych kratownic nawiązywał do szesnastowiecznej kratownicy drewnianej.

Wiadukt kolejowy Głuszyca Górna

Wiadukt na linii 286 Kłodzko - Wałbrzych Głuszycy Górnej zbudowany na 39 kilometrze, rok budowy 1878
dwutorowy,wsparty na 3 filarach, wysokość ok.15 m, długość - 149 m.

Most nad Kamiennym Potokiem na ulicy Złotej

Kamienny most   przy ulicy Złotej w Szczytnej pochodzi  z roku 1912.  

Wiadukt (Kłodzko / Nysa Kłodzka)

Pierwszy most kolejowy na linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł. Położony jest przy wyjeździe ze stacji Kłodzko Gł. nad rzeką Nysą Kłodzką. Przyczółki mostu wyposażone są w ceglane umocnienia, służące w przeszłości za wartownie. Kratowa część nośna,

Most kamienny w Bardzie

Pierwszy most na Nysie Kłodzkiej w Bardzie zbudowany został z drewna jeszcze w średniowieczu i taki stał przez kilka wieków. Budowę kamiennego mostu ukończono w 1589 r. Ostateczny swój wygląd w stylu gotyckim otrzymał po przebudowie w 1909 r. W czasie działań wojennych most uległ zniszczeniu, wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Odbudowano go w 1950 r.

Most Hutniczy na Batorówku

Kamienny mostek nad Czerwonym potokiem w górnej części Batorowa zwanej zdrobniale Batorówkiem. Nazwa Hutniczego Mostu wywodzi się od istniejącej nieopodal huty szkła do której z okolicznych lasów zwożono tędy drzewo niezbędne do wytopu masy szklanej. Przez Hutniczy most przebiegł kiedyś Praski trakt

Wiadukt kolejowy w Polanicy

Kolejny wiadukt znajdujący się na odcinku Polanica Szczytna.  Zniszczony podczas powodzi w 1998 roku,  jeden przyczółek został  podmyty a całość pomimo ciężaru wisiała   w powietrzu. Ciekawostka jest opornica wykonana  ze starej szyny pochodzącej z roku 1902

Wiadukt nad E-67 Szczytna

Na początku lat 70 wyprostowano odcinek drogi biegnący przez Szczytna wcześniej droga schodziła do miasta od Borowiny ulicą Kościelną, a następnie skręcała do obecnej krzyżówki i następnie w prawo w kierunku pawilonu "Swojska Chata" i przez przejazd kolejowy kolejowym w kierunku "Doliny" z połączeniem w Dusznikach przy papierni. Zaistniała konieczność zlikwidowania przejazdu bo obniżeniu terenu wybudowano wiadukt kolejowy oddany do użytku w końcu roku 1974.

Święty Jan Nepomucen z mostu gotyckiego w Kłodzku

Święty Jan Nepomucen z mostu gotyckiego w Kłodzku.  Jej fundatorem był syn hrabiego von Götzena - Franciszek (zm. 31.10.1707 r.). Na cokole odnaleźć można kartusze herbowe fundatora i jego żony, z domu księżniczki Lichtenstein.

Most Żelazny w Kłodzku niem. Steckenpferdebrücke

Zbudowany w latach 1882-1883, przy okazji rozbudowy miasta w kierunku południowym i wschodnim. Zbudowano go na miejscu poprzedniego mostu, który był często niszczony przez przechodzące przez Kłodzko powodzie. Początkowo nosił nawę Koński Most Steckenpferdebrücke....

Wiadukt kolejowy w Polanicy 11,880km

Wiadukt kolejowy w okolicy Piekielnej Doliny 15,9 km, wznosi się nad rzeką Bystrzycą Dusznicką i lokalną drogą z Polanicy-Zdroju do Szczytnej. W 1910 roku dwa kratownicowe przęsła o konstrukcji parabolicznej w wyniku przebudowy całej linii w celu podwyższenia parametrów technicznych, zostały zastąpione prostymi kratownicami. Wspierają się one na dwóch kamiennych przyczółkach i jednym filarze. Długość całej konstrukcji wynosi 65,9 m, a wysokość w świetle 8,5 m.

"Wiszący Most" - wiadukt jednoprzesłowy

Wiadukt wiszący sowiogórskiej kolejki zębatej - Wiadukt i wąwóz pod nim powstały ponad 100 lat temu jako część trasy Kolei Sowiogórskiej (Eulengebirgsbahn), łączącej obie strony Gór Sowich, kopalnie Nowej Rudy z zagłębiem włókienniczym Dzierżoniowa, Bielawy i Pieszyc. W 1900r. otwarto pierwszy odcinek trasy (Pieszyce - Srebrna Góra Miasto), zaś w 1902r. odcinek Srebrna Góra - Ścinawka Średnia. Na trasie Srebrna Góra - Nowa Wieś Kłodzka ze względu na duży nachył terenu zastosowano unikatowy w skali Śląska system kolejki zębatej.

Most kamienny w Szczytnej na ulicy Złotej

Kamienny  most znajduje się na końcu ulicy  Złotej w Szczytnej. Nieopodal słynnego kamieniołomu zwanego „Strzelnicą” Obecnie jest   sporadycznie używany i wyłączony z publicznego  ruchu kołowego   jedynie jako skrót terenowy i pieszy  w kierunku wioski Złotno.

Wiadukt w Lewinie Kłodzkim

Kamienny wiadukt w Lewinie Kłodzkim , zbudowany w roku 1903 (27 m wysokości i 120 m długości) najpiękniejszy wiadukt ziemi kłodzkiej ponad ruchliwą drogą do Kudowy-Zdroju.

Most Grunwaldzki Wrocław

Most wiszący przez rzekę Odrę o konstrukcji stalowej, nitowanej; elementy nośne wsparte są na pylonach murowanych z cegły i oblicowanych granitem, o wysokości około 20 m.

Wrocławski most dla zakochanych Most Tumski

We Wrocławiu na Moście Tumskim zakochane pary przypinają do barierek kłódki z wygrawerowanymi imionami, a kluczyki wrzucają do Odry. Ma to zagwarantować trwałość uczucia. Nic dziwnego, że stary most z 1889 roku zyskał sobie miano Mostu Zakochanych.